Steffen Jungersen

.

Binzer JUNGERSEN WEB 930x180 v1

MERE GUF FRA GULDGRUBEN

Share
stones-2021
stjerne stjerne stjerne stjerne stjerne stjerne

”Tattoo You” er ét af The Rolling Stones’ mest elskede album – på 40 året for udgivelsen når forelskelsen hidtil usete højder på en forrygende jubilæumsudgave

THE ROLLING STONES, ”Tattoo You – 40th. Anniversary Super Deluxe Edition – 5 LP”, (Universal)

Hvad gør man, når man da “forresten” har linet en stadionkoncert turné op til næste år, men man har da lige ”glemt”, at der også skulle være et nyt album at spille fra til den tid? Og man har ikke lige tid til at lave dét album!

Well, hvis ”man” er The Rolling Stones higer og søger man på bedste Øhlenschlägerske facon i arkiverne og finder dér elleve mere eller mindre færdige sange, som alle stammer fra tre til ni år gamle indspilningssessions fra 1970’erne.

Dem pudser man så op – eller snarere; producer Chris Kimsey, mixmesteren Steve Lillywhite og sanger Mick Jagger pudser sangene op og arrangerer dem i en fornuftig rækkefølge og presto:
Så har man ikke alene et nyt Stones album, men man har, som eftertiden har vist, ét af Stones’ bedste og mest elskede album gennem en karriere, som allerede dengang brillerede med ganske mange ”bedste” og ”mest elskede” plader.

Sådan er i meget korte træk historien bag ”Tattoo You” – The Rolling Stones’ 16. (europæiske) album og oprindelig udgivet 24. august 1981.

I anledning af 40 års fødselsdagen er pladen nu genudgivet i talrige formater, men i denne ”super deluxe” udgave får man en remixet version af det oprindelige album, et album med ni ikke-tidligere offentliggjorte sange og et triple livealbum fra en koncert på Wembley Stadion i juni 1982.

KLART, NÆRVÆRENDE, CHARLIE
Hverken kendere eller interesserede behøver sandsynligvis mig til at lovprise ”Tattoo You” endnu engang. Og dog!

Dette mix understreger først og fremmest, at musikken på ”Tattoo You”  – trods 40 år på bagen – står smukt og tidløst, og at gedigen guf som ”Waiting On A Friend”, ”Tops”, ”Heaven”, ”Neighbours”, ”Hang Fire”, stadionrock-åbneren over dem alle, ”Start Me Up”, og resten af numrene står så fabelagtigt klart og nærværende i dette mix, at det vitterlig er, som sidder man midt i studiet, mens sangene blev indspillet. Meget lig mixet på  tidernes bedste Stones opsamling, ”Grrr” fra 2012, hvis I husker den.

Det er også nok værd at nævne, mens vi stadig forsøger at komme os over trommeslager Charlie Watts’ død tidligere på året, at ”The Wembley Whammer” virkelig brillerer hér. Hør eksempelvis det ubetalelige groove på den alt for oversete ”Slave”, som engang gav én af de mere vidtløftige i min venneskare sært fugtige øjne under en julefrokost, mens han henåndede:

”Og Gud kiggede ned og sagde ”dét har jeg skabt!”.”

Det har Han så ikke. Det har The Rolling Stones, men jeg vil medgive min henførte ven, at lige i dette tilfælde er det to sider af samme sag.

DE TABTE SANGE
Sættets andet album, ”Lost And Found – Rarities”, understreger blot, at man i dén grad skal tro på sig selv, når d’herrer har ladet udladninger som dem, vi bydes her, ligge i arkiverne i over fyrre år! Det svarer lidt til at gå ind til en velhaver (hvis man da ellers kender sådan én) og bede om et lån blot for at få at vide, at der ”vist nok” ligger et par millioner i en laset kuvert et sted ude i køkkenet, som vor velhaver aldrig ”har haft brug for”, og så kan man da bare tage.

Kvaliteten hér er på et niveau, så ”Lost And Found” faktisk sagtens kunne udsendes separat som ”the great lost Stones album”, men nu skal jeg jo ikke give Mick Jagger alt for gode idéer. Hør blot de klassiske Stones rockere ” Living In The Heart Of Love” og ”Come To The Ball”, et fornemt cover af Jimmy Reed klassikeren ”Shame, Shame, Shame” og et ditto af Dobie Grays soulklassiker ”Drift Away”, som for ovennævnte Gud vide hvilken gang får én til at slås med undren over, hvordan fem meget hvide mænd fra London og omegn kan have et så godt og autentisk tag på de sorte amerikaneres musik.

Det fængende countryrock nummer ”It’s A Lie” og den fornemt følte ballade ”Fast Talking, Slow Walking”, hører hjemme i åbenlyse-hit-der-aldrig-var territoriet med Mick Jagger i overlegen form, mens bonusalbummets eneste antiklimaks, som heldigvis ligger sidst, er én af de oprindelige reggaeversioner af ”Start Me Up”, som får mig til at falde på knæ og takke – ja, Ham igen! – for, at producer Kimsey i sin tid forlangte noget i stil med:

”Det lort kan I godt glemme – brug rockudgaven!”

SKRAMLET OG FLOSSET
Hvilket blot efterlader en indspilning af hele The Rolling Stones’ koncert på Wembley Stadion dengang, ”Still Life – Wembley Stadium 1982” ,spredt ud over tre LP’er her. Modsat det livealbum, som hidtil har været tilgængeligt fra turnéen, den lige lovligt polerede ”Still Life – American Concert 1981”, som kun havde ni numre med, er de 25 numre på Wembley optagelserne rå og lige fra hoften og et langt mere autentisk billede af, hvordan Stones egentlig lød på den sidste turné, inden de sidst i 1980’erne føjede korsangere og flere keyboards og horn til deres livebesætning.

En Rolling Stones koncert skal gerne være skramlende, til tider endda famlende, flosset i kanterne og til tider ét sug på en Marlboro fra at falde fra hinanden, og det er denne her. Og så meget desto bedre for det!

Jeg bruger nødig ordet ”lækkert” om rockmusik, men der er forbandet få andre ord at bruge, hvis man skal beskrive disse fem LP’er og den fornemme 120 sider lange hardcover bog med masser af billeder og nye interviews som også følger med.

Der er et hav af udgaver tilgængelige som sædvanlig, men vælger du den ”Tattoo You – 40th. Anniversary Super Deluxe Edition – 5 LP” udgave, som ligger til grund for denne anmeldelse, vil den koste dig i omegnen af 1000 kroner, men så får du altså også noget, som i lighed med de brillante Black Sabbath bokse, som udgives i disse år, er lavet med en sjælden kærlighed og omtanke.

Share
 

Dagens Sang

 

Kontakt

Al pressekontakt, annoncering, promotion og PR varetages af Steffen Jungersen - steffen@steffenjungersen.dk

---

Henvendelser vedrørende anmeldelser, promoer o. lign. bedes rettet til steffen@steffenjungersen.dk

---

Henvendelser vedrørende hjemmesiden og nyhedsbrevet bedes rettet til astrid@steffenjungersen.dk

 

Dr Rock - udvalgte nedslag i 25 års rockhistorie

Dr-rock2

For the introduction of a new kind of music must be shunned as imperiling the whole state; since styles of music are never disturbed without affecting the most important political institutions.

_ Plato

Denne side anvender cookies. Ved at fortsætte, accepterer du vores cookiepolitik To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk